De Hoge Veluwe op de racefiets

Een paar weken geleden heb ik voor het vierde jaar op rij de Beschermerkaart van het Nationaal Park De Hoge Veluwe aangeschaft. Want als liefhebber van wielrennen ben ik regelmatig op de racefiets te vinden en fiets ik ook graag door het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Met de beschermerkaart heb ik onbeperkt toegang tot het park gedurende de openingstijden.

De reden dat ik graag op de Hoge Veluwe kom is omdat ik het een mooie afwisseling vind met de ‘standaard’ routes op de Veluwe die ik veel fiets. De Hoge Veluwe heeft een groot fietsbereik. Vanaf de ingangen Hoenderloo en Otterlo in het noorden tot aan de zuidkant van het park bij Schaarsbergen. De eindeloze fietspaden langs bossen, stuifzanden en heides zijn geweldig. Het terrein over de vele kilometers weg en fietspad is ook uitdagend. Variërend van lange rechte stukken tot vals plat waar je het zeker voelt in de benen en soms zelfs pittig is wanneer er een stevige wind waait. Fietsen op de Hoge Veluwe is het hele jaar door de moeite waard, elk seizoen heeft z’n charme.

Voor mij als wielrenner ligt het tempo vaak hoger dan de gemiddelde bezoeker van het park. Zo zijn de gebruikers van de fietspaden vooral toeristen op de witte fietsen, vooral tijdens vakantieperiodes. Daarom neem ik regelmatig de weg waar ook de auto’s rijden en doe ik het lekker rustig aan op de fietspaden.

IMG_5500

In het park zijn meerdere mooie plekjes waar je kunt pauzeren en je boterham kunt eten. Zo is het goed toeven bij het Jachthuis Sint Hubertus. Heerlijk in de zon bij het naastgelegen meertje. En mocht je zin hebben in een kop koffie, biertje of een lunch dan kun je terecht bij de Theekoepel, het Parkrestaurant of het restaurant van het Köller-Müller Museum.

IMG_5489

Zelf stop ik altijd bij Het Bosje van Staf. Een van mijn favoriete plekken van De Hoge Veluwe waar je kunt genieten van de grote vlakte en waar in de bosrand Edelherten en Moeflons lopen.

Fiets je regelmatig op de Veluwe, dan kan ik een Beschermerkaart echt aanraden. Je haalt het er makkelijk uit. En als je inwoner bent van een van de buurgemeenten is de aanschaf van de kaart zelfs extra voordelig.


Plaats een reactie