Giro Gelderland toertocht

In aanloop naar het grote Giro d’Italia wielerfestijn vond er op zondag 1 mei 2016 de Giro Gelderland toertocht plaats. Als wielerfanaat en inwoner van Gelderland moest ik hier uiteraard aan meedoen. Er waren drie toerroutes uitgezet in Gelderland. Ik had in eerste instantie gekozen voor de route van 80 km, maar besloot al snel om toch de route van 120 km te fietsen. Per slot van rekening komt het niet vaak voor dat je in eigen omgeving met een toertocht over het parcours fietst waar op 5, 6 en 7 mei ook de profs koersen.

Bij de start op het Marktplein in Apeldoorn hing al een leuke sfeer. Samen met drie mannen van de Gentlemen’s Cycling Society (toerclubje waar in deel van uitmaak) vertrok ik rond kwart voor tien voor de Route Bianca. Deze route liep via Beekbergen, Loenen, Eerbeek en Dieren. Het tempo zat er direct goed in, blijkbaar hadden we goede benen. Bij Rheden gingen we rechtsaf richting Veluwezoom. Daar begon de klim van de Posbank en vervolgens de Emmapiramide. Niet te vergelijken met de grote beklimmingen in de Dolomieten natuurlijk, maar altijd leuk om te fietsen. Via de afdaling naar Rozendaal en door Velp om zo in Arnhem uit te komen. We staken via de ‘John Frost’ brug (bekend van de Slag om Arnhem) de Nederrijn over om via Huissen, Bemmel en Lent richting Nijmegen te fietsen. Daar was onze eerste pauze aan de Waalkade. Het was er gezellig en helemaal in Giro-sferen. Banaantje, koek en sportdrank inslaan en weer door. Terug over de Waal en Nederrijn richting Arnhem.

11537248-9610081529275AF216F0 - versie 2.jpg

Eenmaal weer onderweg begon ik te twijfelen of de opgegeven afstand wel klopte. Ik ken de Veluwe en Veluwezoom inmiddels als mijn broekzak en wist nog wat er komen ging. Bij de tweede pauze bij Droompark Hoge Veluwe werd mijn vermoeden bevestigd. Op de Delenseweg telde de teller inmiddels al de 120 km. Dus dit zou ruim boven de 130 km eindigen bij aankomst in Apeldoorn. Hoewel de extra kilometers niet erg zijn, was ik ingesteld op 120 km en begon ik het na Hoenderloo goed te voelen in de benen. Vanaf de Otterloseweg heb ik het laatste deel van de route in een fijn tempo uitgereden en erg tevreden Apeldoorn bereikt waar familie mij bij de finish opwachtte. Uiteindelijk stond er 136 km op de teller: Giro Gelderland toertocht (Strava).

Hoewel de vooraf opgegeven afstanden voor alledrie de drie routes niet bleken te kloppen, was het een goed en leuk georganiseerde tocht. Het zuidelijke stuk door de bebouwde kom van Huissen, Bemmel en Lent was niet het meest mooie om te fietsen, maar deden niets af aan de tocht. Rustpunten waren prima en over de Veluwe en Veluwezoom is het natuurlijk erg mooi fietsen. En alhoewel de dag wat grijs begon was het uiteindelijk ook een mooi fietsweertje. Ik kijk terug op een geslaagde dag met een mooi wielershirt als aandenken.

Nu uitkijken en genieten van het feest rondom de Giro d’Italia in ons Apeldoorn en op de Veluwe!!

 

 

 

 


Plaats een reactie