Wild spotten op de Veluwe (hoe, wanneer en waar)

Om wilde dieren te spotten in Nederland zit je op de Veluwe goed.
Er zijn een aantal spelregels die de kans op het zien van wild vergroten. Op de Veluwe kun je veel soorten wilde dieren bewonderen, maar in deze blog beperk ik mij tot het grotere wild. Edelherten, reeën en wilde zwijnen behoren tot de ‘Grote Vijf’ van Nederland. Damherten worden hierin niet genoemd, maar komen ook veel voor op de Veluwe.

De beste momenten om groot wild te bewonderen zijn vroeg in de ochtend na zonsopgang of tegen de avond als de schemer invalt. Ikzelf zorg altijd dat ik al ter plekke ben voordat de zon opgaat. Dan ben je mooi op tijd om het bos in te trekken of op een gekozen heide te zijn. Op internet zijn de actuele tijden van zonsopkomst en -ondergang te vinden: http://www.zonsondergangtijden.nl/zonsondergang-2015.html. Houd er rekening mee dat het betreden van natuurgebieden vaak verboden is tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Als je eropuit trekt, zorg dan dat je donkere kleding draagt. Of kleding die past bij het seizoen. Het is mij opgevallen dat zelfs donkere handschoenen en een donkere pet helpen. Probeer geen kleding te dragen waarbij je vaak gebruik maakt van ritsen of klittenband. Deodorant en parfums zijn niet aan te raden. Herten hebben uitstekende zintuigen. Ze ruiken, zien of horen je vaak op grote afstand al aankomen.

Als je dieren in het wild tegenkomt en ze hebben je niet in de gaten, blijf dan zo stil als mogelijk en/of probeer je achter een boom of struik te verschuilen. Dit vergroot de kans dat ze blijven staan waar ze staan. Heeft een wild dier jou wel in de gaten, dan is de kans groot dat het er als een haas vandoor gaat.

De verschillende natuurorganisaties van de Veluwe hebben een aantal goede wildobservatiepunten aangelegd waar de kans op het zien van wild erg groot is. Kijk hiervoor op de websites:

Een aantal van mijn eigen favoriete plekken zijn het Deelerwoud, Hoog Buurlo, De Elsberg, De Ringakker, Uddeler Buurtveld en de Asselse heide. Maar ik heb zo ook mijn eigen geheime plekjes waar ik graag kom. Deze plekken heb ik in de loop der jaren ontdekt en zijn stekjes waarvan ik weet dat er bijna altijd wel wild loopt.

Het belangrijkste bij het spotten is dat je het wild niet verstoord en je respect hebt voor de dieren en hun leefomgeving.

Veel succes!

DSC_0089


Plaats een reactie