Kroondomein Het Loo

Vanaf 25 december is na drie maanden sluiting Kroondomein Het Loo weer open. Ieder jaar zijn er delen afgesloten voor publiek om het wild de nodige rust te geven. Toch? Of is het omdat onze Koninklijke familie in alle rust wil jagen? Er zijn hierover al talloze discussies gevoerd en iedereen heeft hier uiteraard een mening over. Ik heb een beetje een dubbel gevoel. Enerzijds vind ik zo’n korte sluiting helemaal niet zo erg. Mits het daadwerkelijk is om het wild even flink tot rust te laten komen (zouden ze op meer plekken moeten doen). Maar als plezierjacht het motief is, heb ik daar moeite mee. Niet alleen in het Kroondomein, maar overal. Let wel: plezierjacht. Want op zich ben ik niet tegen de jacht, alleen moet het wel een functie hebben. Maar dat is weer een heel andere discussie waarover vast en zeker een keer een blog van mij verschijnt.

Enfin. Op naar Kroondomein Het Loo! In het donker rijd ik richting de parkeerplaats aan de Aardhuisweg. Vervolgens te voet naar het Uddeler Buurtveld – De Bieze. Dit stuk van het Kroondomein zoek ik vaker op omdat er regelmatig wild te zien is.

Na een kwartiertje wandelen, tegen de tijd dat de zon opkomt, kom ik aan op de grote heide en zie ik in de verte een grote roedel edelherten staan. Omdat het een enorm open stuk heide is, hebben ze mij al heel snel in de gaten en verdwijnen ze in de dekking. Ik loop daarom ook maar door. Na enige tijd steekt (vermoedelijk) dezelfde grote roedel herten over het pad. Wel een stuk of twintig. De camera klikt maar het gaat wel erg snel allemaal. Het zijn voornamelijk hindes met wat jonge herten. De grote jongens zijn er niet bij. Die leven vaak alleen of in kleine roedels bij elkaar rond deze tijd. De hindes trekken snel het bos in en ik verlies ze weer uit het oog. Onbegrijpelijk hoe zo’n grote groep opgaat in het bos en je ze snel niet meer ziet. Hun schutkleur helpt ze daarbij natuurlijk.

Een eindje verder hoor ik in de begroeiing naast mij een waarschuwingskreet van een edelhert. Ze hebben mij dus al gezien. Ik zie door de bomen dat het geweidragers zijn, maar ook zij gaan er snel vandoor. Helaas. Het is wel duidelijk dat de grote herten hier dus rondhangen. Eigenlijk zoals ieder jaar. Het wordt al wat later in de ochtend, de herten trekken verder de bossen in en ik hou het ook voor gezien vandaag.

Wat je ook vindt van het beleid en beheer van Kroondomein Het Loo, het blijft een prachtig stuk van de Veluwe en is zeker het bezoeken waard. Op de website van Kroondomein Het Loo staat bovengenoemde route ook op de plattegrond vermeld. En nog meer mooie routes en plekjes: http://www.kroondomeinhetloo.nl

DSC_0865


Een reactie op “Kroondomein Het Loo

Plaats een reactie